ZEZWOLENIA NA USUNIĘCIE DRZEW LUB KRZEWÓW

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

 

Wymagane dokumenty:

1)      dla osób fizycznych, będących właścicielami nieruchomości gruntowych, z których usuwane są drzewa (postępowanie uproszczone, niekończące się wydaniem decyzji administracyjnej):

·            zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew/a - wypełniony formularz zgłoszenia

·            rysunek (szkic sytuacyjny) lub mapa  określająca usytuowanie drzewa w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,

·            pełnomocnictwo, w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika,

2)      dla osób prawnych, we wszystkich sytuacjach i innych osób – w przypadku usuwania drzew lub krzewów związanych z celem prowadzenia działalności gospodarczej:

·            wniosek - wypełniony formularz wniosku o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów,

·            rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,

·            wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dn. 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,

·            projekt planu nasadzeń zastępczych (jeżeli przewiduje się ich dokonanie),

·            zgoda właściciela (współwłaścicieli) nieruchomości gruntowej, w przypadku gdy posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem,

·            w przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych – wniosek o usunięcie drzew lub krzewów składa zarząd wspólnoty / spółdzielni, powiadamiając wszystkich właścicieli, członków i lokatorów o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłoszenie uwag do zarządu,

·            pełnomocnictwo, w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika.

 

Miejsce złożenia dokumentów

 

Miejsce załatwienia sprawy/ adres korespondencyjny :

Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Tczewie 83-110 Tczew  Pl. J. Piłsudskiego 1  tel. 58 77 59 440

 

Komórka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji – budynek główny II piętro pok. 42-43

 

Opłaty

 

Opłaty/ opłata skarbowa:

1)      brak opłaty skarbowej,

2)      mogą być naliczone opłaty za usunięcie drzew lub krzewów, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzewi krzewów, jeżeli usunięcie jest związane z celem prowadzenia działalności gospodarczej lub nie można zastosować zwolnień ustawowych. Podstawą do ustalenia opłat jest gatunek drzewa i jego obwód mierzony na wysokości 130 cm. W przypadku krzewów o wysokości opłaty decyduje wielkość powierzchni, którą porastają krzewy.

 

Termin i sposób załatwienia

 

Termin załatwienia sprawy:

 

w ciągu 1 miesiąca lub w terminie dłuższym, jeżeli wymagane jest uzupełnienie wniosku albo uzgodnienie z innymi organami (np. w pasach drogowych dróg publicznych).

 

Sposób załatwienia sprawy:

 

1)     upoważniony pracownik wszczyna postępowanie i sprawdza czy wniosek jest kompletny,

 

2)      w uzgodnionym z wnioskodawcą terminie przeprowadza się wizję dokonując oględzin wnioskowanych drzew lub krzewów oraz określa się prawidłowość i zasadność danych zawartych we wniosku,

 

3)     dokonuje się pomiaru obwodu pni drzew lub powierzchni zajmowanej przez krzewy. Podczas wizji dokonuje się oględzin w zakresie występowania gatunków chronionych w obrębie zadrzewień,

 

4)     z przeprowadzonych oględzin spisuje się protokół,

 

5)     o naliczeniu opłaty decyduje gatunek drzewa i jego obwód mierzony na wysokości130 cm.                  W przypadku krzewów o wysokości opłaty decyduje wielkość powierzchni, którą porastają krzewy,

 

6)     termin uiszczenia opłaty może być odroczony na okres 3 lat, jeżeli zezwolenie przewiduje przesadzenie drzew lub krzewów w inne miejsce. Jeżeli przesadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po 3 latach od przesadzenia lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości, należność z tytułu naliczonej opłaty ulega umorzeniu,

 

7)     jeżeli usunięcie drzew lub krzewów jest spowodowane np. zagrożeniem bezpieczeństwa ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych, nie nalicza się opłat,

 

8)     zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej,

 

9)     w przypadku zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew/a (uproszczonego postępowania), spisany podczas oględzin protokół i brak wniesienia sprzeciwu przez organ w ciągu 14 dni od dnia oględzin – stanowi podstawę do usunięcia drzew/a w ciągu 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin.

 

 

Podstawa prawna

 

Podstawa prawna:

1)   ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,

2)   ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,

3)   ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

 

Tryb odwoławczy

 

Tryb odwoławczy:

W terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Prezydenta Miasta.

 

Inne informacje

 

Inne informacje:

 

1)     zezwolenie lub zgłoszenie nie dotyczy drzew, o obwodach pni mierzonych na wysokości 5 cm, nieprzekraczających odpowiednio:

 

a)   80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;

 

b)   65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;

 

c)   50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew,

 

2)     zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, znajdujących się na terenie miasta, wydaje wojewódzki konserwator zabytków,

 

3)     w przypadku nieruchomości gruntowych, których właścicielem / współwłaścicielem jest Gmina Miejska Tczew (udziały we wspólnocie mieszkaniowej) – zezwolenie wydaje Starosta Tczewski,

 

4)     na usunięcie drzew i krzewów owocowych (niewystępujących na nieruchomościach wpisanych do rejestru zabytków i na terenach zieleni), nie jest wymagane zezwolenie / zgłoszenie,

 

5)     za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia nalicza się kary.

 

Druki:

 

Ustawa o ochronie przyrody nie określa wzoru wniosku na uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów oraz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew.

W celu ułatwienia wypisania wniosku lub zgłoszenia, Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji przygotował własne formularze, wg załączonego wzoru.

 

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 10.03.2021
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Adam Modrzyński - Naczelnik Wydziału Spraw Komunalnych i Inwestycji
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 marca 2008 11:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Przyłucka
Ilość wyświetleń: 15906
16 grudnia 2024 08:31 (Aleksandra Szczepańska) - Dodanie załącznika.
16 grudnia 2024 08:31 (Aleksandra Szczepańska) - Dodanie załącznika.
16 grudnia 2024 08:31 (Aleksandra Szczepańska) - Usunięcie załącznika.