Wymagane dokumenty:
1) dla osób fizycznych, będących właścicielami nieruchomości gruntowych, z których usuwane są drzewa (postępowanie uproszczone, niekończące się wydaniem decyzji administracyjnej):
· zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew/a - wypełniony formularz zgłoszenia
· rysunek (szkic sytuacyjny) lub mapa określająca usytuowanie drzewa w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,
· pełnomocnictwo, w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika,
2) dla osób prawnych, we wszystkich sytuacjach i innych osób – w przypadku usuwania drzew lub krzewów związanych z celem prowadzenia działalności gospodarczej:
· wniosek - wypełniony formularz wniosku o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów,
· rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,
· wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dn. 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,
· projekt planu nasadzeń zastępczych (jeżeli przewiduje się ich dokonanie),
· zgoda właściciela (współwłaścicieli) nieruchomości gruntowej, w przypadku gdy posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem,
· w przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych – wniosek o usunięcie drzew lub krzewów składa zarząd wspólnoty / spółdzielni, powiadamiając wszystkich właścicieli, członków i lokatorów o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłoszenie uwag do zarządu,
· pełnomocnictwo, w przypadku dokonywania zgłoszenia przez pełnomocnika.
Miejsce załatwienia sprawy/ adres korespondencyjny :
Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Tczewie 83-110 Tczew Pl. J. Piłsudskiego 1 tel. 58 77 59 440
Komórka odpowiedzialna:
Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji – budynek główny II piętro pok. 42-43
Opłaty/ opłata skarbowa:
1) brak opłaty skarbowej,
2) mogą być naliczone opłaty za usunięcie drzew lub krzewów, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzewi krzewów, jeżeli usunięcie jest związane z celem prowadzenia działalności gospodarczej lub nie można zastosować zwolnień ustawowych. Podstawą do ustalenia opłat jest gatunek drzewa i jego obwód mierzony na wysokości 130 cm. W przypadku krzewów o wysokości opłaty decyduje wielkość powierzchni, którą porastają krzewy.
Termin załatwienia sprawy:
w ciągu 1 miesiąca lub w terminie dłuższym, jeżeli wymagane jest uzupełnienie wniosku albo uzgodnienie z innymi organami (np. w pasach drogowych dróg publicznych).
Sposób załatwienia sprawy:
1) upoważniony pracownik wszczyna postępowanie i sprawdza czy wniosek jest kompletny,
2) w uzgodnionym z wnioskodawcą terminie przeprowadza się wizję dokonując oględzin wnioskowanych drzew lub krzewów oraz określa się prawidłowość i zasadność danych zawartych we wniosku,
3) dokonuje się pomiaru obwodu pni drzew lub powierzchni zajmowanej przez krzewy. Podczas wizji dokonuje się oględzin w zakresie występowania gatunków chronionych w obrębie zadrzewień,
4) z przeprowadzonych oględzin spisuje się protokół,
5) o naliczeniu opłaty decyduje gatunek drzewa i jego obwód mierzony na wysokości130 cm. W przypadku krzewów o wysokości opłaty decyduje wielkość powierzchni, którą porastają krzewy,
6) termin uiszczenia opłaty może być odroczony na okres 3 lat, jeżeli zezwolenie przewiduje przesadzenie drzew lub krzewów w inne miejsce. Jeżeli przesadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po 3 latach od przesadzenia lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości, należność z tytułu naliczonej opłaty ulega umorzeniu,
7) jeżeli usunięcie drzew lub krzewów jest spowodowane np. zagrożeniem bezpieczeństwa ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych, nie nalicza się opłat,
8) zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej,
9) w przypadku zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew/a (uproszczonego postępowania), spisany podczas oględzin protokół i brak wniesienia sprzeciwu przez organ w ciągu 14 dni od dnia oględzin – stanowi podstawę do usunięcia drzew/a w ciągu 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin.
Podstawa prawna:
1) ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
2) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
3) ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy:
W terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Prezydenta Miasta.
Inne informacje:
1) zezwolenie lub zgłoszenie nie dotyczy drzew, o obwodach pni mierzonych na wysokości 5 cm, nieprzekraczających odpowiednio:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew,
2) zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, znajdujących się na terenie miasta, wydaje wojewódzki konserwator zabytków,
3) w przypadku nieruchomości gruntowych, których właścicielem / współwłaścicielem jest Gmina Miejska Tczew (udziały we wspólnocie mieszkaniowej) – zezwolenie wydaje Starosta Tczewski,
4) na usunięcie drzew i krzewów owocowych (niewystępujących na nieruchomościach wpisanych do rejestru zabytków i na terenach zieleni), nie jest wymagane zezwolenie / zgłoszenie,
5) za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia nalicza się kary.
Druki:
Ustawa o ochronie przyrody nie określa wzoru wniosku na uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów oraz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew.
W celu ułatwienia wypisania wniosku lub zgłoszenia, Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji przygotował własne formularze, wg załączonego wzoru.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Tczewie