Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszy

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wymagane dokumenty:           

 - Ważny dokument paszportowy

 - Inny dokument ze zdjęciem (w przypadku braku ważnego paszportu)

 - Dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (dotyczy osoby, która nabyła obywatelstwo polskie)

 - Dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego – na żądanie organu gminy, w przypadku wątpliwości co do obywatelstwa osoby.

 - Aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie. Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzesłonięta włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

 - Do wniosku składanego przez internet przy użyciu usługi elektronicznej należy załączyć kolorowe zdjęcie w formie pliku o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35x45 mm i spełniała wymogi określone w ustawie o dowodach osobistych.

 - Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku. W przypadku wniosku składanego przez internet przy użyciu usługi elektronicznej, orzeczenie należy załączyć w postaci dokumentu elektronicznego lub jego cyfrowe odwzorowanie, a oryginał przedłożyć przy odbiorze dowodu osobistego

- Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, w takim przypadku wymagane jest zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ja w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku. W przypadku wniosku składanego przez internet przy użyciu usługi elektronicznej, zaświadczenie należy załączyć w postaci dokumentu elektronicznego lub jego cyfrowe odwzorowanie, a oryginał przedłożyć przy odbiorze dowodu osobistego.                             

Miejsce złożenia dokumentów

Miejsce załatwienia sprawy/adres korespondencyjny:

 Urząd Miejski  Wydział Spraw Obywatelskich  83-110 Tczew  ul. 30-go Stycznia 1

 tel. 58 77-59-303/403

 

 Komórka odpowiedzialna:

 Wydział Spraw Obywatelskich Tczew  ul. 30-go Stycznia 1 pokój nr 6

Opłaty

Opłaty/opłata skarbowa:

 Brak                           

             

            

Termin i sposób załatwienia

Termin załatwienia sprawy:    

 Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, z możliwością przedłużenia terminu w trybie art. 36 kpa.

 

 Sposób załatwienia sprawy:

 Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

 - osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej,

 - przez internet, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji (w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku należy zgłosić się do urzędu w celu złożenia i odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz pobrania odcisków palców. W przypadku nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie, wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania).

W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dotyczy również osób małoletnich), wniosek o wydanie dowodu osobistego składa jedno z rodziców, opiekun lub kurator. Przy składaniu wniosku wymagana jest obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej.

Osoba małoletnia może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego samodzielnie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun.

Dowód osobisty wydany osobie posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.

Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. 

 Wyjątek stanowi osoba, która:

 - nie ukończyła 5 roku życia

 - ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.

W celu ustalenia kodu PIN do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub podpisu osobistego oraz odbioru kodu PUK niezbędna jest obecność osoby małoletniej powyżej 13 roku życia lub osoby częściowo ubezwłasnowolnionej.

Podstawa prawna

Podstawa prawna:                      

Ustawa z dnia 10 września 2010 roku o dowodach osobistych .

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważniania i zwrotu.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 roku w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy:

Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona do wniosku przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ustawy o dowodach osobistych, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy. 

Odmowa wydania następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

Odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Pomorskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tczewa w terminie 14 dni od daty jej złożenia.

Inne informacje

Inne informacje:

 Dowody osobiste wydane przed dniem 8 listopada 2021 roku zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

 E-dowód to dowód osobisty z warstwą graficzną i warstwą elektroniczną. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw.

 Ponadto umożliwia posiadaczowi:

 - uwierzytelnienie w usługach online za pomocą profilu osobistego

 - składanie podpisu osobistego

 - potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu

 Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.

 Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

 

 Ważność dowodu osobistego:

 - 10 lat od daty jego wydania – dla osób, które ukończyły 12 rok życia

 -  5 lat od daty jego wydania – dla osób, które nie ukończyły 12 roku życia

 - 12 miesięcy od daty jego wydania – dla osób, które ukończyły 12 rok życia i od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców w chwili składania wniosku o wydanie dowodu osobistego

 

 Druki:

 Brak

 

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 04.10.2024r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Gawrońska - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 stycznia 2010 09:51
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Przyłucka
Ilość wyświetleń: 28186
04 października 2024 11:32 (Beata Lewandowska) - Dodanie załącznika.
04 października 2024 11:32 (Beata Lewandowska) - Usunięcie załącznika.
04 października 2024 11:31 (Beata Lewandowska) - Aktualizacja danych sprawy.