PRZEKSZTAŁCENIE PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW.

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wymagane dokumenty:

wniosek o wydanie zaświadczenia

Miejsce złożenia dokumentów

Miejsce załatwienia sprawy/ adres korespondencyjny:

Urząd Miejski w Tczewie, Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 1, 83-110 Tczew

Komórka odpowiedzialna : Wydział Gospodarki Nieruchomościami

II piętro, pokój nr 48 [tel. (58) 77-59-316]

 pokój nr 55 [tel. (58) 77-59-362]

Opłaty

Opłata skarbowa w wysokości 50,00 zł za dokonanie czynności urzędowej na podstawie wniosku w rozumieniu ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U.          2023, poz. 2111 ze zm.) -  część II, pkt 20a załącznika „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” w/w ustawy o opłacie skarbowej.

W przypadku zaświadczeń wydawanych z urzędu – brak opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Termin załatwienia sprawy:

  1. Na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
  2. Na wniosek właściciela lokalu, uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Sposób załatwienia sprawy:

Zaświadczenie o przekształceniu prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości.

Podstawa prawna

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (t.j. Dz.U. 2025, poz. 6)

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy: 

Od zaświadczenia nie przysługuje odwołanie ani zażalenie w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2023, poz. 775 ze zm.). Przy czym zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów - jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji.

Inne informacje

Inne informacje:

Przekształceniu podlegają grunty zabudowane na cele mieszkaniowe tj. wyłącznie budynkami:

  1. mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
  2. mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
  3. o których mowa w pkt 1 lub 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.

 

Organ udziela bonifikaty w wysokości 99% na wniosek właścicieli:

a) osobom, w stosunku do których orzeczono niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym lub znacznym, oraz osobom, w stosunku do których orzeczono niepełnosprawność przed ukończeniem 16 roku życia, lub zamieszkującym w dniu przekształcenia z tymi osobami opiekunom prawnym lub przedstawicielom ustawowym tych osób,

b) członkom rodzin wielodzietnych, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny

c) inwalidom wojennym i wojskowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin

d) kombatantom oraz ofiarom represji wojennych i okresu powojennego w rozumieniu ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego

e) świadczeniobiorcom do ukończenia 18 roku życia, u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, o których mowa w art. 47 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

 

Druki:
brak

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 17.04.2025 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Michalak - Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2009 11:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Przyłucka
Ilość wyświetleń: 7713
18 kwietnia 2025 12:17 (Dominik Rawa) - Aktualizacja danych sprawy.
18 kwietnia 2025 10:39 (Dominik Rawa) - Aktualizacja danych sprawy.
18 kwietnia 2025 10:25 (Dominik Rawa) - Dodanie załącznika.