Interpelacje i zapytania

Interpelacja międzysesyjna złożona przez radnego Jarosława Kowalczyka w dniu 21 sierpnia 2024 r.

  1. Dotyczy: Wyjaśnienia zwiększenia zatrudnienia w Urzędzie Miejskim w Tczewie 

Na podstawie art. 24 ust 4,5,6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) składam interpelację dotyczącą wyjaśnienia zwiększenia zatrudnienia w Urzędzie Miejskim w Tczewie w przeliczeniu na etaty w okresie ostatnich 10 lat. Proszę o informację jak kształtowała się ilość zatrudnionych osób w Urzędzie Miejskim w Tczewie na koniec każdego roku kalendarzowego w ostatnich 10 latach. Ponadto proszę o informację do jakich Wydziałów/ Referatów trafiały nowo utworzone stanowiska pracy. Czy ma to związek z pojawieniem się nowych zadań własnych gminy czy też zadań zleconych? Jeśli tak, proszę o informacje jakich. W związku z corocznym problemem ze „spięciem” budżetu miasta w zakresie wydatków  na wynagrodzenia osobowe administracji publicznej proszę o rzetelne dane w tym temacie. Chciałbym, aby urzędnicy zarabiali godziwe wynagrodzenie za swoją pracę jednak wydaje się być to niemożliwe przy takiej ilości zatrudnionych osób. Ponadto wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia spowodował, że każdy kolejny etat to koszt minimalny dla pracodawcy 62 tysiące złotych ( w 2024 roku) i będzie stale rósł.

2.    Prezydent Miasta Tczewa Łukasz Brządkowski przekazał odpowiedź o treści: 

"Odpowiadając na Pana interpelację z dnia 21 sierpnia 2024 r. poniżej przedstawiam, jak kształtowało się zatrudnienie w Urzędzie Miejskim w Tczewie w ostatnich 10 latach (dane pozyskano ze sprawozdań statystycznych, zatrudnienie przeciętne w etatach oraz w osobach wg stanu na dzień 31 grudnia danego roku): 

 

Rok

Przeciętna liczba osób zatrudnionych

Liczba osób zatrudnionych

2023

184,2

174

2022

183,3

179

2021

180,9

183

2020

184,3

189

2019

181,2

193

2018

179,4

194

2017

172,1

198

2016

176,3

199

2015

171,9

193

2014

160,7

199

 

Pragnę zwrócić uwagę, że dane pochodzące ze sprawozdań statystycznych w pełni nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji zatrudnienia w Urzędzie. Wynika to z kilku czynników: w sprawozdaniach statystycznych ujmuje się zarówno osoby zatrudnione, długotrwale nieobecne jak i osoby zatrudnione w celu ich zastępstwa. W praktyce oznacza to, że liczba osób figurujących jako zatrudnione może być zawyżona w stosunku do rzeczywistej liczby pracowników świadczących pracę w danym momencie. Ponadto sprawozdania statystyczne nie zawierają informacji o wakatach, na które prowadzone są aktualnie procedury naboru. W rezultacie liczba etatów może być wyższa niż wskazują to dane statystyczne.  

Natomiast nawiązując do Pana wniosku, Urząd sporządza dane statystyczne wymagane przepisami prawa – natomiast dodatkowo nie prowadzi ewidencji wykorzystania etatów wg stanu na dzień np. na koniec roku kalendarzowego. Aby odnieść się do informacji, o które Pan wnosi i mam tutaj na myśli wskazanie „wzrostu etatów czy osób zatrudnionych” wraz z wyjaśnieniem, w jakich komórkach organizacyjnych wzrost nastąpił, i czy był spowodowany wzrostem zadań nakładanych na gminę  – pragnę poinformować, iż dane takie są prowadzone w odniesieniu do gospodarki etatami związanymi z przygotowaniem projektów jak i zmian do budżetu miasta w części dot. zatrudnienia. Poniżej przestawiam takie zestawienie danych z budżetów miasta z ostatnich 10 lat:

Rok

Liczba planowanych etatów

2024

177

2023

178

2022

180

2021

185

2020

185

2019

189

2018

188

2017

187

2016

184,25

2015

188

2014

186

W ostatnich 10 latach liczba osób zatrudnionych, etatów (niezależnie, do których danych się odniesiemy) ulegała stopniowemu zmniejszaniu. Nawet, jeśli liczba ta została zwiększona z uwagi na pojawienie się dodatkowych zadań nałożonych na organ administracji – Urząd Miejski w kolejnych latach starał się tak prowadzić politykę zatrudnienia, aby w dłuższym okresie nie utrzymywać tendencji wzrostowej. Nie było to łatwe zadanie biorąc pod uwagę, iż w ostatniej  dekadzie na gminę zostały nałożone nowe zadania wynikające m.in. z Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), ustaw o:  dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, zmiany w ustawie o pomocy społecznej (wprowadzenie programu 500+ i innych programów socjalnych),  o ewidencji ludności oraz o aktach stanu cywilnego, prawo energetyczne, zmian w przepisach dotyczących gospodarki odpadami polegających na wprowadzenia zasad segregacji odpadów, itp.

Warto nadmienić, iż w momencie pojawienia się nowych zadań, w pierwszej kolejności poszerzane są obowiązki dotychczas zatrudnionym pracownikom, są też wprowadzane zmiany organizacyjne mające na celu wykorzystanie posiadanego zasobu etatowego w sposób optymalny. 

Odnosząc się do informacji przedstawionej w tabeli i odpowiadając na pytania Pana radnego, w których komórkach organizacyjnych nastąpiło zwiększenie etatów, informuję jak poniżej: 

a) w roku 2015 nastąpił wzrost o 2 etaty:

- Straż Miejska w Tczewie – dozór budynku przy ul. 30 Stycznia 1,

- Wydział Budżetu Urzędu - nowe obowiązki związane z egzekucją nienależnie pobranych świadczeń społecznych,

b) w roku 2017 nastąpił wzrost zatrudnienia o 2,75 etatu:  

- Wydział Spraw Komunalnych i Inwestycji – nowe stanowisko ds. realizacji inwestycji i remontów budownictwa komunalnego i infrastruktury komunalnej,

- 0,75 etatu w Wydziale Rozwoju Miasta – nowe stanowisko ds. polityki rowerowej,

- 0,5 etatu w Wydziale Administracyjnym – zwiększenie wymiaru czasu pracy na stanowisku pomocniczym i obsługi,

- 0,5 etatu w Wydziale Edukacji - zwiększenie wymiaru etatu na stanowisku ds. obsługi zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów placówek oświatowych,  

c) w roku 2018 – zwiększenie zatrudnienia w Wydziale Spraw Społecznych (utworzono dodatkowe stanowisko ds. gospodarki lokalami mieszkalnymi, profilaktyki i promocji zdrowia),    

d) w roku 2019 – zwiększenie zatrudnienie w Biurze Planowania Przestrzennego (utworzono stanowisko ds. planowania przestrzennego i informacji przestrzennej).

W powyższym zestawieniu odniesiono się do ogólnej tendencji wzrostowej w poszczególnych latach. Wzrost zatrudnienia, jak już wspomniałem, nie jest proporcjonalny do zwiększenia obowiązków gminy. Należy mieć na uwadze, że niektóre zadania nabierają tendencji wzrostowej wraz z upływem czasu. Zwiększenie zatrudnienia zachodziło w momencie zagrożenia nie wywiązywania się przez gminę z realizacji nałożonych na nią zadań, bądź miało na celu poprawę funkcjonalności usług świadczonych na rzecz mieszkańców, czy poprawę ich bezpieczeństwa (jak np. polityka rowerowa)."

 

Wytworzyła: Joanna Kuriata  Biuro Rady Miejskiej w Tczewie

Zaakceptowała: Z-ca Prezydenta Miasta Tczewa Joanna Grabowska

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 23.08.2024 r.
Dokument wytworzony przez: Biuro Rady Miejskiej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Grabowska - Zastępca Prezydenta Miasta
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 sierpnia 2024 09:32
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dorota Prokopowicz
Ilość wyświetleń: 182
09 września 2024 10:20 (Natalia Piotrowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 września 2024 10:19 (Natalia Piotrowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 września 2024 10:18 (Natalia Piotrowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)