Interpelacje i zapytania

Zapytanie radnego Michała Wieczorkowskiego złożone na sesji Rady Miejskiej w dniu 27 lutego 2025 r

Treść zapytania:

Zapytanie Radnego do Prezydenta Miasta dotyczące poczynionych zmian oraz perspektyw oszczędności

Szanowny Panie Prezydencie, Zwracam się z prośbą o przedstawienie szczególnych informacji na temat wprowadzonych zmian w funkcjonowaniu miasta w ostatnim okresie, mając na celu poprawę efektywności zarzadzania oraz osiągnięcie oszczędności lub perspektyw oszczędności w budżecie miasta.

W szczególności proszę o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jakie nowe standardy zarządzania zostały wdrożone przez obecne władze miasta, mające na celu optymalizację wydatków oraz poprawę efektywności?
  2. Jakie konkretne oszczędności udało się uzyskać do tej pory dzięki podjętym działaniom ? Proszę o przedstawienie przykładów oraz oszacowanych kwot oszczędności w różnych obszarach działania miasta.
  3. Jakie perspektywy oszczęa.dności przewidywane są w krótkim i długim okresie, wynikające z wprowadzonych zmian?
  4. Jakie konkretne kroki zostały podjęte w celu zmniejszenia kosztów w obszarze zamówień publicznych, współpracy z zewnętrznymi podmiotami czy kosztów administracyjnych?
  5. Czy zostały podjęte działania mające na celu przegląd istniejących umów oraz negocjowanie warunków korzystniejszych dla miasta ? Jeśli tak, jakie efekty zostały osiągnięte?
  6. Jakie procedury lub mechanizmy zostały wdrożone, aby zapewnić ciągłość oszczędności i efektywności działań w kolejnych latach ?

Z uwagi na znaczenie tranparentności finansowej oraz konieczności racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, proszę o szczegółowe odniesienie się do powyższych kwestii.

Z-ca Prezydenta Miasta Tczewa Andrzej Gockowski udzielił odpowiedzi na postawione pytania:

1. W Urzędzie Miejskim w Tczewie przeprowadzono optymalizację usług telekomunikacyjnych poprzez wybór bardziej konkurencyjnych dostawców, pozwoliło to na znaczące oszczędności i poprawę jakości usług. Dzięki zawartej nowej umowie, koszty telefonii stacjonarnej spadły o ponad 50%, np. koszt 30 kanałowego łącza linii dla budynku głównego zmniejszono z 2.386,00 zł do 1.020,00 zł, co daje oszczędność w kwocie 1.366,00 zł miesięcznie, a w skali roku w kwocie 16.392,00 zł. W Szkole Podstawowej nr 2, mimo utrzymania tej samej technologii, zmiana operatora na bardziej rynkową ofertę obniżyła wydatki z 240,00 zł do 60,27 zł, co dało oszczędność w kwocie 179,73 zł miesięcznie, a w skali roku w kwocie 2.156,76 zł (redukcja o 74,89%). W zakresie Internetu, wybór efektywniejszych i tańszych rozwiązań pozwolił zwiększyć prędkość w tut. Urzędzie z 120 Mb/s do 1000 Mb/s, jednocześnie obniżając koszt z 2.300,00 zł do 1.412,00 zł (redukcja o 38,61%), co daje oszczędność w kwocie 888,00 zł miesięcznie, a w skali roku w kwocie 10.656,00 zł. Dodatkowo, wyeliminowano opłatę za połączenie L2 1 Gbps między UM a Domem Przedsiębiorcy, które wcześniej kosztowało 3.800,00 zł miesięcznie, a obecnie realizowane jest bezpłatnie w ramach PPP z firmą TELKAB Sp. z o.o., w skali roku oszczędności w kwocie 45.600,00 zł. W Środowiskowym Domu Samopomocy koszty Internetu zmniejszyły się z 180 zł do 69 zł, co daje oszczędność w kwocie 111,00 zł miesięcznie, a w skali roku 1.332,00 zł, (co oznacza redukcję o 61,67%). W MOPS koszty Internetu zmniejszyły się z 150,00 zł do 69,00 zł, co daje oszczędność w kwocie 81,00 zł miesięcznie, a w skali roku w kwocie 972,00 zł (co oznacza redukcję o 54%).

Urząd uzyskał również oszczędności na utrzymaniu miejskiego systemu monitoringu poprzez wybór bardziej konkurencyjnego dostawcy, które miesięcznie wynoszą 27.802,50 zł, a w skali roku w kwocie 333.630,00 zł.

Łączna kwota zaoszczędzonych środków: 410.738,76 zł.

2. Jednocześnie trzeba dodać, że dzięki staraniom Pani Zastępcy Prezydenta ds. społecznych w 2024 roku udało się pozyskać od sponsorów środki zewnętrze w wysokości 115.000,00 zł, które zostały przekazane m.in.: na organizację Wigilii Miejskiej oraz remont łazienki w Zespole Opiekuńczym. Natomiast w pierwszym kwartale 2025 roku pozyskano środki zewnętrzne w kwocie 180.000,00 zł.

Łączna kwota pozyskanych środków: 295.000,00 zł.

3. W Spółce Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. przeprowadzono następujące działania mające wpływ na poprawienie efektywności zarządzania spółką, osiągniecie oszczędności i wzrost dochodów spółki m.in. poprzez:

1. Podpisanie umowy z eService (firmą obsługującą terminale płatnicze) spowodowało, że rocznie, przy założeniu takich samych wpływów z płatności elektronicznych jak w 2024 r, oszczędności wynosić będą 1.512,00 zł. Oczywiście im wyższe wpływy, tym wyższa oszczędność.

2. Uzyskanie dofinansowania do PFRON na pracownika z niepełnosprawnością – miesięczne dofinansowanie wynosi 1.550,00 zł. Rocznie 18.600,00 zł.

3. Zrezygnowanie z prenumeraty rocznej Pulsu Biznesu (oszczędność: 2.455,00 zł rocznie).

4. Decyzję o rezygnacji z dystrybutorów wody i kupowanie wody butelkowanej (300,00 zł oszczędności miesięcznie, rocznie 3.600,00 zł).

5. Podjęcie decyzji o nieumieszczaniu w pakietach startowych Biegu Sambora koszulek dla biegaczy. Zainteresowani koszulkami biegacze będą mogli ją uzyskać za dodatkową opłatą. Koszulki dla biegaczy stanowią największy koszt imprezy biegowej, po rozeznaniu rynku imprez biegowych stwierdzono, że coraz więcej imprez skłania się ku temu rozwiązaniu. Oszczędność z tego tytułu to ok. 10.000,00 zł przy 200 startujących.

6. Zmianę operatora obsługującego telefony stacjonarne. Dotąd płacono 450,00 zł miesięcznie, od stycznia 2025 r. 10 zł miesięcznie. Oszczędność wynosi 440,00 zł miesięcznie, rocznie – 5.280,00 zł.

7. Zakładanie lokat na wolne środki pieniężne TCSiR. Lokaty są dwutygodniowe, oprocentowane na 4% w skali roku. Średni miesięczny dochód to ok 4.500,00 zł. Rocznie z tego tytułu Spółka jest w stanie otrzymywać ok. 54.000,00 zł.

8. Wypowiedzenie umowy Wolters Kluwer (program do ewidencji środków trwałych). Program nie był użytkowany od ponad dwóch lat, a roczne opłaty z tego tytułu wynosiły 3.292,00 zł.

9. Zakup ciągnika, który będąc w pełni wyposażony w potrzebne urządzenia pozwoli Spółce zaoszczędzić rocznie, na pracach pielęgnacyjnych  boisk zielonych jak i na pracach porządkowych na terenach TCSiR ok. 20.000,00 zł.

10. Zniesienie obecności instruktora na siłowni w godzinach porannych (brak zainteresowania tego typu usługami, niska frekwencja klientów, racjonalizacja wydatków przez TCSiR, koszt porannego instruktażu, z którego nikt nie korzystał to ok. 2.500,00 zł miesięcznie). Oszczędności roczne to ok. 30.000,00 zł.

11. Aneksowanie umowy z Clean Bud (firma odbierająca śmieci) celem nie pobierania opłat w okresie zimowym za śmietniki przy ul. Sienkiewicza (korty w parku) i na stadionie przy ul. Elżbiety. W okresie zimowym miejsca te nie są użytkowane, mimo to opłaty za odbiór śmieci nadal były pobierane. Dzięki temu zaoszczędzono rocznie ok 4.166,00 zł (3.534,00 zł – ul. Sienkiewicza i 632,00 zł – ul. Elżbiety).

12. Rezygnację z usług obsługi strony internetowej i BIP – u. Spółka teraz to wszystko obsługuje we własnym zakresie. Oszczędność w skali roku to 3.108,00 zł.

13. Wygospodarowanie z grafiku ratowników 45 minut dziennie. Co daje nam ok. 9.500,00 zł oszczędności rocznie.

Łączna kwota wszystkich powyższych zmian w Spółce TCSiR to: 165.513,00 zł.

Zarząd Spółki TCSIR zwiększył przychody z lodowiska, w grudniu 2024 wyniosły 151.471,96 zł, w grudniu 2023 wynosiły 112.642,05 zł (różnica to 38.829,91 zł na korzyść grudnia 2024). Przychody ze wszystkich usług dostępnych w TCSiR kształtowały się następująco: grudzień 2024 r - 204.219,44 zł, grudzień 2023 r – 159.746,48 zł. Różnica to 44.472,96 zł na korzyść grudnia 2024 r. Dodatkowo wprowadzono nowe formy rekreacji ruchowej, które stają się frekwencyjnymi sukcesami (np. joga, bachata). Odnotowano miesiąc w miesiąc wzrost sprzedaży, np. w styczniu 2025 r. – 394.725,87 zł (styczeń 2024 r. – 196.618,12 zł wzrost o 100,76%), w lutym 277.102,39 zł (luty 2024 r. – 199.855,66 zł wzrost o 38,65%).

Organizowane przez Spółkę ferie zimowe, zakończyły się również z dodatnim bilansem, przede wszystkim dzięki nowościom wprowadzonym do oferty, tj. wodnemu torowi przeszkód i przyspieszonemu kursowi nauki pływania (podsumowanie ferii zimowych w tabeli poniżej).

 

Nazwa atrakcji

Koszt TCSiR

Przychód

Bilans

z oferty skorzystało

Wodny Tor Przeszkód

4 366,50 zł

8 500,00 zł

+ 4 133,50 zł

850 osób

Przyśpieszony kurs nauki pływania

1 440,00 zł

2 700,00 zł

+ 1 260,00 zł

20 osób

Gry i zabawy na lodzie

300,00 zł

540,00 zł

+ 240,00 zł

54 osób

Zimowa szkółka tenisa

400,00 zł

500,00 zł

+ 100,00 zł

25 osób

Gry i zabawy pod balonem

1 000,00 zł

0,00 zł

- 1 000,00 zł

55 osób

RAZEM

7 506,50 zł

12 240,00 zł

+ 4 733,50 zł

1004 osoby

 

Jednocześnie informuję, że w trybie ciągłym podejmowane są działania związane z identyfikowaniem obszarów działalności miasta (np.: w Zakładzie Usług Komunalnych), które można poddać optymalizacji pod względem finansowym, bez obniżenia jakości świadczonych usług publicznych

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 06.03.2025
Dokument wytworzony przez: Biuro Rady Miejskiej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Odya - Sekretarz Miasta Tczewa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 marca 2025 11:12
Dokument wprowadzony do BIP przez: Joanna Kuriata
Ilość wyświetleń: 102
17 kwietnia 2025 11:43 (Joanna Kuriata) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
06 marca 2025 11:12 (Joanna Kuriata) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)