Interpelacje i zapytania

Interpelacja radnej Martyny Olejnik złożona na sesji Rady Miejskiej w Tczewie w dniu 30 października 2025 r

Treść interpelacji: 

W ramach materiałów na dzisiejszą XIX sesję Rady Miejskiej, radni otrzymali do punktu 9 porządku obrad, Raport o stanie realizacji zadań oświatowych. W związku z brakiem wyczerpania odpowiedzi na pytania zadane podczas sesji, ale też w związku z podkreśleniem, że temat oświaty ma zasadniczy charakter dla funkcjonowania gminy, bowiem wydatki na oświatę stanowią ponad 1/3 wydatków budżetu, a dodatkowo zatrważająca jest konieczność rokrocznego zwiększania kwoty wydatków z budżetu i wizji rosnącego trendu tych kosztów, w pełni uzasadniona jest troska o najlepszą efektywność placówek oświatowych i w związku z czym, zwracam się pisemnie, w formie interpelacji, o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy placówki oświatowe mogą liczyć na wsparcie w pozyskiwaniu środków zewnętrznych? Czy dostają informację o wykazie dostępnych programów – nie tylko gminnych, ale też rządowych, unijnych? Czy Urząd informuje/wspiera/organizuje cykliczne spotkania z dyrekcją, właśnie w zakresie pozyskiwania dodatkowych funduszy? 
  2. Czy weryfikowane są powody niewykorzystania w pełni kwot planowanych na doskonalenie zawodowe przez kadrę placówek oświatowych? Z raportu wynika, że niewykorzystana kwota to około 50 tysięcy złotych z 320 tysięcy złotych planowanych.
Placówka

Plan

(w tym kadra kierownicza)

Wykonanie

(w tym kadra kierownica)

SP1 21 380,00 21 316,27
SSP2 z OI 53 425,00 37 154,44
SP4 37 555,00 22 731,00
SP5 23 372,00 23 371,89
SP7 20 237,00 18 080,00
SP8 16 545,00 16 525,71
SP10 z OI 51 306,00 51 096,15
SP11 37 293,00 27 622,10
SP12 51 960,00 51 934,66
Przedszkole nr 8 13 748,00 13 287,15

3. Czy weryfikowana jest kwestia dużego zróznicowania w liczbie zatrudnionych pracowników administracji i obsługi przez poszczególne placówki oświatowe

?

Stan zatrudnienia pracowników administracji o obsługi w roku szkolnym 2024/2025 według danych w aneksach nr 1 do arkuszy organizacji roku szklongo 2024/2025

Rok szkolny 2024/2025
Placówka Zatrudnienie administracji o obsługi
Liczba osób Etaty łącznie
SP1 17 14,75
SSP2 z OI 24 22,50
SP4 23 21,25
SP5 16 13,25
SP7 6 5
SP8 10 8
SP10 z OI 19 17,25
SP11 17 16,50
SP12 25 24,25
Przedszkole nr 8 19 18,50
Razem: 176 161,25

 

1)     Jakie działania są już poczynione a jakie planowane w związku z niższymi niż średnie wynikami Egzaminów 8-klasisty, porównując wyniki średnie 8-klasistów Gminy Miejskiej Tczew ze średnimi województwa, średnią krajową i średnią z miast o podobnej liczbie mieszkańców?

Procentowe zestawienie wyników egzaminów ósmoklasisty 2025 r.

Przedmiot Kraj Województwo pomorskie Gmina Miejska Tczew
jeżyk polski 64 62 55
matematyka 50 49 45
język angielski 70 69 68
język niemiecki 61 67 -

Treść odpowiedzi: " Zastępca Prezydenta Miasta Tczewa Joanna Grabowska informuje:

  1.   Wsparcie placówek oświatowych w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Placówki oświatowe corocznie składają wnioski o dofinansowanie w ramach różnorodnych rządowych programów, często za pośrednictwem gminy, zgodnie z kryteriami określonymi dla poszczególnych projektów. Głównie są to przedsięwzięcia wieloletnie (najczęściej czteroletnie), w ramach, których dana szkoła może ubiegać się o wsparcie finansowe tylko jeden raz w danym okresie programowym. O każdej możliwości pozyskania środków zewnętrznych szkoły informowane są przez pracowników gminy za pośrednictwem środków teleinformatycznych oraz podczas cyklicznych spotkań z dyrektorami. Informacje przekazywane są zwykle kilkukrotnie, w celu zapewnienia jak największej liczbie szkół możliwości uzyskania wsparcia w danym roku kalendarzowym. W przypadku, gdy szkoła nie zakwalifikowała się do otrzymania wsparcia w danym roku, występuje z wnioskiem w kolejnych naborach.
  2.   Weryfikacja powodów niewykorzystania w pełni kwot planowanych na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Dyrektorzy placówek oświatowych corocznie analizują realizację doskonalenia zawodowego nauczycieli. Efektem jest określanie na kolejny rok priorytetowych dla szkoły/przedszkola form i rodzajów doskonalenia zawodowego. W oparciu o te analizy Prezydent Miasta każdego roku podejmuje zarządzenie w przedmiotowej sprawie. Każdego roku wykorzystanie środków na doskonalenie jest zróżnicowane i wynika z potrzeb jakie w danym roku są istotne dla placówki oraz od liczby osób zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji. Natomiast środki finansowe na ten cel stanowią 0,8% planowanych środków na wynagrodzenia nauczycieli na dany rok budżetowy.
  3.  Weryfikacja zróżnicowania w liczbie zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w poszczególnych placówkach oświatowych. Różnice w liczbie zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w poszczególnych szkołach wynikają z szeregu czynników oraz indywidualnych potrzeb każdej placówki.

Do najważniejszych z nich należą:

  1. wielkość szkoły:  większa powierzchnia to większa ilość pracowników sprzątających czy konserwatorów;
  2. liczba uczniów: jest istotna w kontekście zatrudnionych pracowników obsługi szatni, czy kuchni (ilość wydawanych posiłków);
  3. funkcjonowanie oddziałów integracyjnych: w szkołach z oddziałami integracyjnymi zatrudnieni są kierowcy samochodów osobowych, zapewniający transport uczniom z niepełnosprawnościami oraz opiekunowie dzieci podczas przejazdów, a także pomoce nauczycieli, którzy zapewniają nauczycielom pracującym z dziećmi wymagającymi specjalnego kształcenia dodatkowe wsparcie,
  4. zlecenie usług sprzątania czy ochrony firmom zewnętrznym: w placówkach korzystających z takich usług nie zatrudnia się pracowników sprzątających czy dozorców.

4)  Działania podejmowane w związku z niższymi niż średnie wynikami egzaminów ósmoklasistów, w porównaniu wyników osiągniętych w Gminie Miejskiej Tczew z wynikami osiągniętymi w województwie czy kraju. We wszystkich szkołach prowadzonych przez Gminę Miejską Tczew dyrektorzy dokładają wszelkich starań, aby uczniowie przystępujący do egzaminu ósmoklasisty osiągnęli jak najlepsze wyniki. Organizują dodatkowe zajęcia z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Są to zajęcia nieobowiązkowe i należy podkreślić, że frekwencja jest zadowalająca. Na wyniki egzaminu ósmoklasisty wpływa szereg czynników, nie tylko liczba godzin przeznaczonych na dane przedmioty. Wśród najważniejszych elementów należy wymienić:

1.    indywidualne predyspozycje i możliwości uczniów;

2.    zaangażowanie rodziców i wsparcie domowe;

3.    jakość pracy dydaktycznej nauczycieli i stosowane metody nauczania;

4.    obecność zajęć wyrównawczych i wsparcie psychologiczno-pedagogicznego;

5.    poziom motywacji uczniów oraz ich regularna obecność na zajęciach;

6.    warunki środowiskowe i społeczne, w jakich uczniowie się wychowują.

 Pragnę nadmienić, że w części naszych szkół wyniki z egzaminów, zwłaszcza z matematyki i z języka angielskiego są wyższe niż w kraju i województwie (matematyka: SP4 52, SP11 52, SP12 53; język angielski: SP4 72, Sp11 73, SP12 72). Biorąc pod uwagę powyższe, działania poprawiające efektywność nauczania muszą być wieloaspektowe i systemowe.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 4.11.2025 r.
Dokument wytworzony przez: Biuro Rady Miejskiej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Odya - Sekretarz Miasta Tczewa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 listopada 2025 14:14
Dokument wprowadzony do BIP przez: Joanna Kuriata
Ilość wyświetleń: 24
21 listopada 2025 14:23 (Joanna Kuriata) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 listopada 2025 14:14 (Joanna Kuriata) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)