1. Radny Maciej Skiberowski zwrócił się z interpelacją do Prezydenta Miasta Tczewa o treści:
„ Na podstawie art 24 ust. 4,5,6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Z 2020r. Poz 713 z póżn. zm) składam interpelacje w sprawie : dostępności abonamentu wyszczególnionego w Rozdziale 4 &13 ust 3 Regulaminu Funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania na terenie Gminy Miejskiej Tczew , który jest załącznikiem nr 2 do uchwały XLII/470/2022 z dnia 31 marca 2022r dla wszystkich mieszkańców zamieszkujących w rejonach SPP. Interpelacja ma istotny wpływ na to aby przestać dzielić mieszkańców na lepszych i gorszych i jeśli wprowadzamy jakieś udogodnienia dla mieszkańców to dla wszystkich mieszkańców Tczewa a nie wybranych jednostek czy ulic.
Proszę o udzielenie informacji :
1. Jakie kryteria wzięto pod uwagę przy ustaleniu abonamentu miesięcznego za postój pojazdu w SPP ?
2. Dlaczego dzieli się mieszkańców - na zamieszkujących w rejonie 10 ulic Tczewa ( wyszczególnionych w Rozdziale 4 &13 ust. 3 ), którym przysługuje abonament w SPP a mieszkańcami którym abonament taki nie przysługuje a także zamieszkują w rejonie SPP?
3. Dlaczego rozmawia się tylko o abonamencie na Starym Mieście i dzieli się mieszkańców Starego Miasta zamieszkujących w rejonie SPP a mieszkańcami innych dzielnic Tczewa zamieszkujących w rejonie SPP ?
Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi ustnej w czasie sesji oraz odpowiedź pisemną.”
2. Zakład Usług Komunalnych – Miejski Zarząd Dróg poinformował, że:
- Podstawowym i zasadniczym celem wprowadzenia Stref Płatnego Parkowania na terenie miasta Tczewa było zwiększenie dostępności wolnych miejsc postojowych w centralnej części miasta oraz obszarach, w których dostępność tych miejsc jest ograniczona, a towarzysząca temu infrastruktura nie jest w stanie sprostać ciągłemu zapotrzebowaniu na coraz to większy ruch pojazdów samochodowych. Zapotrzebowanie to wynika w głównej mierze z dużej liczby punktów handlowych, usługowych czy innych miejsc użyteczności publicznej absorbujących ruch samochodów. Wprowadzenie opłat za postój zwiększa rotację miejsc, tym samym skłania kierowców do krótszego postoju, a część z nich całkowicie zniechęca do wjeżdżania na teren strefy. Wprowadzenie Stref Płatnego Parkowania poprzedzone było podjęciem szeregu działań zarówno formalno – prawnych, związanych bezpośrednio z przygotowaniem i wprowadzeniem w życie regulacji prawnych umożliwiających wprowadzenie stref płatnego parkowania, a także działań technicznych polegających m.in. na zdefiniowaniu optymalnych warunków spójnego i prawidłowego funkcjonowania stref w tym zapewnienia wystarczającej ilości miejsc przeznaczonych do postoju pojazdów, użytkowników, wprowadzenia alternatywnych rozwiązań dla mieszkańców obszarów szczególnie narażonych na negatywne oddziaływanie (abonament miesięczny), a kończąc na wyposażeniu w urządzenia infrastruktury służącej wnoszeniu opłat za parkowanie (parkometry) czy też drogowego oznakowania pionowego.
- Ze względu na zwartą zabudowę mieszkaniową obszaru Starego Miasta (ulica Plac Hallera oraz ulice do niej przyległe i sąsiadujące), a także brak możliwości zastosowania innego alternatywnego dla mieszkańców tego rejonu miasta – rozwiązania problemu związanego w głównej mierze z brakiem możliwości zapewnienia dostępności do wolnej przestrzeni parkingowej oraz rozwiązania takiego, które jednocześnie pozwoliłoby uniknąć sytuacji, w której mieszkańcy tego rejonu zmuszeni byliby do poszukiwania miejsc postojowych poza obszarem docelowego ich miejsca zamieszkania. Podjęta została wobec tego decyzja o wprowadzeniu w tym rejonie miasta miesięcznego abonamentu dla mieszkańców. Charakterystyka zwartej zabudowy tego obszaru nie daje mieszkańcom możliwości pozostawienia swoich pojazdów w innym miejscu, gdyż wiązałoby się to ze znacznymi utrudnieniami w poszukiwaniu wolnej przestrzeni parkingowej znajdującej się w znacznej odległości od miejsca docelowego zamieszkania, stąd też obszar Starego Miasta jest jedynym obszarem, na którym wprowadzony jest miesięczny abonament.
- Wprowadzenie miesięcznego abonamentu zostało ograniczone tylko do obszaru Starego Miasta ze względu na występujące tam niekorzystne uwarunkowania i specyfikę terenu. Zwarta zabudowa pierzejowa złożona z szeregu elewacji frontowych budynków, w której kamienice czy inne obiekty stykają się ze ścianami, zajmując całą szerokość frontu działki budowlanej, nie daje mieszkańcom tego obszaru miasta możliwości parkowania swoich pojazdów wewnątrz dziedzińców i podwórek. W sąsiedztwie nie znajdują się również żadne inne miejsca, w których możliwe byłoby bezpłatne zaparkowanie pojazdu zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, jak ma to miejsce w przypadku innych obszarów miasta, na których obowiązuje płatne parkowanie, a na których można z powodzeniem znaleźć inne alternatywne miejsca postoju bez utraty komfortu.”
Wytworzyła: Joanna Kuriata Biuro Rady Miejskiej w Tczewie
Zaakceptował: Damian Piskorski Sekretarz Miasta Tczewa