Interpelacje i zapytania

Zapytanie radnego Zenona Drewy złożone na sesji Rady Miejskiej w Tczewie w dniu 30 października 2025 r

  1. Treść zapytania: "Jaka kwota (z 750 tysięcy) przypada na wynagrodzenie związane z transportem, a jaka na zagospodarowanie i przetworzenie odpadów: jaka była ilość odebranych odpadów (zwiększenia) 1. Zmieszanych 2. Zielonych 3. Tekstyliów 4. gabarytowo w tonach ? Jakie są koszty podwyżki od 1 marca dla pracowników zajmujących się naliczaniem i windykacją opłat za odbiór odpadów? Kto prognozował koszt podwyżki uchwalonej przez Radę Miejską i dlaczego nie uwzględniono w niej ewentualnych kosztów wzrostu ilości odpadów ? Na co przeznaczono dywidendę z wypracowanego zysku za 2024 r. ?
  2. Treść odpowiedzi: Zastępca Prezydenta Miasta Tczewa Andrzej Gockowski przekazał odpowiedź " Plan wydatków na rok 2025 zakładał na: prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z odbiorem od mieszkańców odpadów kwotę  1.060.000,00 zł, zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Utylizacji Odpadów Stałych kwotę 7.600.000,00 natomiast na odbiór odpadów komunalnych z terenów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Tczew kwotę 8.110.000,00 zł.  Do września 2025 roku Gmina wydatkowała odpowiednio: PSZOK 1.103.773,38 zł , RIPOK 5.563.471,41 oraz odbiór z nieruchomości 7.038.372,41. Zakładając, że faktury za powyższe usługi pozostaną na przybliżonym do tej pory poziomie, zabudżetowane na 2025 r.  środki są niewystarczające na pokrycie kosztów. W odniesieniu do zapytania o podwyżki dla pracowników, informuję iż pracownicy zajmujący się naliczaniem i windykacją opłat za odbiór odpadów komunalnych z dniem 1 marca br., tak jak wszyscy pozostali pracownicy Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych, objęci zostali waloryzacją wynagrodzeń. Koszty waloryzacji dla czterech pracowników zajmujących się naliczaniem i windykacją opłat za odbiór odpadów komunalnych wyniosły łącznie 23.876 zł (wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń za 10 m-cy). Koszty podwyżki uchwalonej przez Radę Miejską zostały przygotowane przez Wydział Budżetu i Podatków i zweryfikowane przez Skarbnika Miasta. Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi została wyliczona w oparciu o koszty na realizację systemu gospodarowania odpadami, które zostały zaplanowane w budżecie miasta na 2025 rok i liczbę osób wynikającą ze złożonych deklaracji na dzień 31.12.2024 r. Przy ustaleniu stawki wyższej niż wynika to z przeprowadzonej kalkulacji powstałaby nadwyżka dochodów nad kosztami, co jest niezgodne z zasadą działania systemu. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 wrzenia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi oparty jest na zasadzie samofinansowania (samo bilansowania), a środki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jak wynika z art. 6r ust.1 aa ustawy nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu. Należy podkreślić, że każdorazowe szacowanie kosztów systemu gospodarowania odpadami wykonywane jest z należytą starannością i skrupulatnością z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z samej istoty planowania. Immanentną cechą systemu jest fakt, że składa się on z komponentów łatwiejszych i trudniejszych do przewidzenia, o różnym stopniu zmienności. Przykładowo, do relatywnie łatwych do oszacowania są koszty wynagrodzeń pracowników obsługujących system. Można też z dużym prawdopodobieństwem oszacować koszty odbioru odpadów z nieruchomości zamieszkałych, przez Wykonawcę wyłanianego w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, szczególnie gdy umowa jest zawarta na kilka lat (występuje wprawdzie czynnik obligatoryjnej waloryzacji wynagrodzenia, jednakże w przypadku stabilnej sytuacji na rynku, nie przewiduje się wstrząsów w tej materii). Istotnymi składnikami generującymi koszty systemu są: zmienna ilość wytwarzanych odpadów przez właścicieli odpadów czy koszt zagospodarowania odpadów, które są niezależne od samorządu, w konsekwencji zawierają ryzyko niedoszacowania lub przeszacowania. Podkreślić należy, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi daninę publiczną, stanowiącą dla wielu gospodarstw domowych, znaczne obciążenie. Mając na uwadze podstawowe, ustawowe założenie samo bilansowania się systemu, ustalanie zawyżonej stawki, po to aby uniknąć sytuacji, do której samorząd jest zobowiązany, tj. ciągłego monitoringu kosztów systemu i dokonywania stosownych korekt wysokości stawki opłaty, zarówno wzrostu jak i obniżki, byłoby co najmniej wątpliwe etycznie, szczególnie w sytuacji, w której wystąpiłaby znacząca nadwyżka, stanowiąca podstawę do jej obniżenia, co z kolei rodziło by zarzut, nierzetelnej staranności przy planowaniu kosztów systemu, jak również zbędne obciążenie budżetów gospodarstw domowych. Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące zasady związane z finansowaniem gminnej gospodarki odpadami, naturalną właściwością jest zmiana stawki. Niestety, w ostatnich latach, w związku z dynamicznie rosnącymi kosztami towarów i usług, a także kolejnymi nowelizacjami przepisów prawa, ryzyka przy szacowaniu kosztów systemu jak i częstotliwość dokonywania zmian powszechnie wzrosły i są to w przytłaczającej większości, zmiany skutkujące podwyższeniem stawki. Dywidenda, zgodnie z ustawą z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest jednym ze źródeł dochodów własnych gminy i podobnie jak inne dochody nieznaczone (w przeciwieństwie od dotacji, które przeznaczone są na ściśle określony cel) przeznaczona jest na realizację zadań własnych gminy. Dywidenda od Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o przyjęta została do budżetu miasta po stronie dochodów uchwałą nr XVI/223/2025 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 26 czerwca 2025 r. w sprawie zmian w budżecie miasta Tczewa na 2025 rok i przeznaczona została na zmniejszenie deficytu budżetu miasta na 2025 rok.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 5.11.2025 r
Dokument wytworzony przez: Biuro Rady Miejskiej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Odya - Sekretarz Miasta Tczewa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 listopada 2025 08:01
Dokument wprowadzony do BIP przez: Joanna Kuriata
Ilość wyświetleń: 30
18 listopada 2025 13:27 (Joanna Kuriata) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
05 listopada 2025 08:01 (Joanna Kuriata) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)