Wydział Edukacji

W szczególności do zadań Wydziału należy:

1. W zakresie oświaty i wychowania:
1) realizacja zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych przedszkoli, szkół podstawowych,
2) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planów sieci szkół, zakładaniem, przekształcaniem i likwidowaniem, w uzgodnieniu z Kuratorium Oświaty, samorządowych placówek oświatowych,
3) koordynowanie spraw związanych z wyposażeniem placówek oświatowych w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo – profilaktycznych, przeprowadzanie egzaminów oraz wykonywanie innych zadań statutowych,
4) koordynowanie spraw związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objęty kształceniem specjalnym,
5) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oświatowych,
6) współpraca z niepublicznymi placówkami oświatowymi w zakresie:
a) realizacji wniosków o udzielenie dotacji,
b) nadzoru nad prawidłową realizacją porozumień zawartych z placówkami niepublicznymi,
7) wykonywanie zadań w zakresie stosunku pracy nauczycieli pełniących funkcje kierownicze, a w szczególności:
a) prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowisk kierowniczych i odwoływaniem z tych stanowisk,
b) dokonywanie wspólnie z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny oceny pracy nauczycieli pełniących funkcje kierownicze w placówkach oświatowych,
c) wnioskowanie o przyznanie dyrektorom przedszkoli, szkół podstawowych nagród i odznaczeń Prezydenta, Kuratora Oświaty i Ministra Edukacji Narodowej,
d) występowanie z wnioskami do Komisji Dyscyplinarnej przy Kuratorze Oświaty o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela,
8) analiza rocznych projektów organizacyjnych szkół i przedszkoli oraz analiza aneksów do projektów organizacyjnych sporządzonych w ciągu roku szkolnego,
9) przygotowanie do zatwierdzenia zbiorczej organizacji szkół i przedszkoli,
10) sporządzanie zestawień i raportów dotyczących organizacji oraz funkcjonowania placówek oświatowych, w tym rocznego raportu o stanie edukacji w mieście,
11) programowanie, koordynowanie i nadzorowanie całokształtu działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz realizacji dodatkowych zajęć ( tj. m.in. nauczanie indywidualne, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
12) koordynowanie realizacji zadań ekonomiczno – administracyjnych placówek,
13) nadzór nad prawidłową eksploatacją obiektów oświatowych,
14) prowadzenie ewidencji stanu bazy oświatowej oraz współpraca przy analizie potrzeb remontowych i inwestycyjnych w placówkach oświatowych,
15) opracowywanie analiz z wykonania budżetu w części dotyczącej oświaty i wychowania, dokonywanie bieżącej oceny realizacji planowanych zadań i wydatków oraz wnioskowanie zmian do budżetu,
16) przygotowywanie wniosków o dofinansowanie zadań oświatowych ze środków budżetu państwa, organów administracji rządowej, funduszy celowych oraz rozliczanie otrzymanych dotacji,
17) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
18) prowadzenie spraw związanych z dowożeniem uczniów niepełnosprawnych do szkół
19) kontrola spełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez dzieci, młodzież w wieku 15 – 18 lat,
20) prowadzenie ewidencji akt osobowych pracowników likwidowanych szkół i przedszkoli oraz pracowników zatrudnionych w poprzednich strukturach oświatowych,
21) wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracownikom zlikwidowanych placówek na podstawie akt znajdujących się w archiwum Urzędu,
22) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkół i przedszkoli, w tym również prowadzenie bieżących kontroli,
23) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli,
24) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie informacji oświatowej,
25) koordynowanie wypoczynku dzieci i młodzieży organizowanych w szkołach w ramach Nieobozowej Akcji Zima i Nieobozowej Akcji Lato,
26) prowadzenie spraw zwianych z Młodzieżową Radą Miasta Tczewa,
27) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy uczniom o charakterze motywacyjnym,
28) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów, a w szczególności:
a) przyjmowanie wniosków o udzielenie stypendium i zasiłku szkolnego,
b) przygotowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania stypendium szkolnego oraz decyzji dotyczących należności podlegających zwrotowi,
c) weryfikacja dokumentacji finansowej przy rozliczaniu stypendiów szkolnych udzielonych w formie rzeczowej lub w formie pokrycia kosztów,
29) obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów z prowadzonych przez Miasto szkół i przedszkoli,
30) prowadzenie spraw związanych z wpisem lub odmową dokonania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzących działalność na terenie Miasta,
31) prowadzenie spraw związanych z wpisem lub odmową dokonania wpisu do wykazu dziennych opiekunów prowadzących działalność na terenie Miasta,
32) koordynowanie zadań związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla niepublicznych żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów prowadzących działalność na terenie Miasta,
33) planowanie środków finansowych i ich podział na realizację przez placówki oświatowe prowadzone przez Miasto zadań, które mają na celu podnoszenie świadomości ekologicznej wśród uczniów,
34) współpraca z przedszkolem i szkołami podstawowymi w zakresie realizacji programów ekologicznych,
35) sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu edukacji ekologicznej we współpracy z jednostkami oświatowymi – merytoryczne i finansowe.

2. W zakresie kultury:
1) współpraca w zakresie prawidłowej działalności przez miejskie instytucje kultury i Jednostki,
2) prowadzenie ksiąg rejestrowych instytucji kultury.

3. W zakresie kultury fizycznej: współpraca w zakresie prowadzonej działalności przez jednostki kultury fizycznej działającej na terenie Miasta.

Stanowiska

Naczelnik Wydziału

Dokumenty

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Współpraca z placówkami oświatowymi

Młodzieżowa Rada Miasta

Młodzieżowa Rada Miasta

Dokumenty związane z działalnością Rady Miejskiej

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 31.03.2025 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Edukacji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Sylwia Olek - Naczelnik Wydziału Edukacji
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 kwietnia 2008 14:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 46107
01 kwietnia 2025 13:57 (Dorota Prokopowicz) - Zmiana danych jednostki.
03 kwietnia 2023 10:44 (Dorota Prokopowicz) - Zmiana danych jednostki.
03 kwietnia 2019 09:58 (Agnieszka Przyłucka-Śmietanka) - Zmiana danych jednostki.