Wydział Budżetu i Podatków

W szczególności do zadań Wydziału należy:

1) zapewnienie prawidłowej realizacji uchwalonego przez Radę budżetu Miasta poprzez:
a) dokonywanie bieżącej analizy jego wykonania,
b) zachowanie równowagi budżetowej,
c) przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
d) wnioskowanie w sprawach wymagających niezbędnych zmian w budżecie, mających na celu racjonalne dysponowanie środkami i ich wykorzystanie,
e) przygotowywanie projektu harmonogramu dochodów i wydatków,
2) wykonywanie wstępnej i bieżącej kontroli legalności dokumentów dotyczących realizacji budżetu,
3) obsługa finansowa oraz prowadzenie niezbędnych urządzeń księgowych dla obsługi rachunku zbiorczego budżetu Miasta, w szczegółowości określonej w typowym planie kont dla organu finansowego,
4) współpraca z bankiem w zakresie otwierania i zamykania rachunków bankowych dla organu finansowego Miasta,
5) sprawowanie nadzoru nad głównymi księgowymi Jednostek oraz prowadzenie instruktażu w zakresie organizacji rachunkowości i sprawozdawczości,
6) rozliczanie rocznej działalności finansowej Jednostek oraz dochodów własnych,
7) przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych nadzorowanych Jednostek oraz sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej dla potrzeb Ministerstwa Finansów, Urzędu Statystycznego, Krajowego Biura Wyborczego, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Regionalnej Izby Obrachunkowej,
8) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie ustalenia wysokości stawek podatkowych oraz wprowadzenia ulg i zwolnień w podatkach i opłatach lokalnych, zastrzeżonych do właściwości samorządu gminnego,
9) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawki tej opłaty, określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określenia warunków i trybu składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zastrzeżonych do właściwości samorządu gminnego,
10) dokonywanie wymiarów oraz prowadzenie dokumentacji wymiarowej dotyczącej podatków i opłat lokalnych w zakresie i szczegółowości ustalonej odrębnymi przepisami,
11) prowadzenie rejestru wpłat i zwrotów opłaty skarbowej zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej,
12) prowadzenie ewidencji podatników i opłat lokalnych,
13) prowadzenie rejestru wpłat i zwrotów opłaty skarbowej zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej,
14) prowadzenie ewidencji właścicieli, użytkowników, dzierżawców i administratorów nieruchomości w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
15) podejmowanie działań w zakresie zabezpieczenia powszechności opodatkowania poprzez:
a) gromadzenie materiałów informacyjnych dla celów wymiaru podatków i opłat oraz wykorzystania ich dla celów postępowania podatkowego,
b) przeprowadzanie kontroli prawidłowości i powszechności opodatkowania podatkami i opłatami lokalnymi,
16) sporządzanie jednostkowych sprawozdań z wykonania podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami i przekazywanie do głównego księgowego Urzędu,
17) organizowanie prawidłowego prowadzenia rachunkowości podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, opłaty skarbowej oraz łącznych zobowiązań pieniężnych w sposób umożliwiający:
a) prawidłowe i terminowe egzekwowanie należności,
b) prawidłowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań budżetowych,
18) współdziałanie z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami w zakresie użytkowania gruntów dla spraw związanych z wymiarem podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego,
19) współpraca z Wydziałem Budżetu Urzędu w zakresie rachunkowości podatków i opłat lokalnych na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem Prezydenta,
20) prowadzenie windykacji i egzekucji administracyjnej w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
21) rozpatrywanie podań w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, dotyczących opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
22) rozpatrywanie odwołań, skarg, zażaleń w sprawach wymiaru podatków i opłat lokalnych, oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
23) prowadzenie działań w sprawie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
24) przekazywanie na wniosek podatku rolnego kwoty 1,5% należnego podatku rolnego uprawnionym podmiotom,
25) współpraca z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie spraw wynikających z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin,
26) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Kontroli Skarbowej, Izbą Skarbową, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, Krajowym Biurem Wyborczym, urzędami skarbowymi i komornikami sądowymi w zakresie spraw prowadzonych przez wydział.

Stanowiska

Naczelnik Wydziału

Dokumenty

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Prawo lokalne

Stan majątkowy

Pomoc publiczna

Gospodarka odpadami

Dokumenty związane z działalnością Rady Miejskiej

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 31.03.2025 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Budżetu i Podatków
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Danuta Orlikowska - Naczelnik Wydziału Budżetu i Podatków
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 kwietnia 2008 08:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 48963
02 kwietnia 2025 08:27 (Dorota Prokopowicz) - Zmiana danych jednostki.
03 kwietnia 2019 09:34 (Agnieszka Przyłucka-Śmietanka) - Zmiana danych jednostki.
01 lutego 2019 08:18 (Agnieszka Przyłucka-Śmietanka) - Dodanie stanowiska: Naczelnik Wydziału.